Pages

Ads 468x60px

Tuesday, January 25, 2011

SYABAS & TAHNIAH SRC!

“Sesungguhnya aku dilantik (untuk menjadi pemimpin) dikalangan kamu, wal hal bukanlah aku yang terbaik diantara kamu. Sekiranya aku berlaku baik, maka bantulah aku. (Dan) sekiranya aku berlaku buruk, perbetulkan aku.
-Abu Bakar as-Siddiq

[1] AGM SRC yang diadakan malam tadi menjadi titik noktah tamatnya tempoh kepimpinan SRC Sesi 2009/2010. Saya, mewakili saf kepimpinan Ma’ruf Club, mengucapkan syabas dan tahniah kepada seluruh barisan kepimpinan SRC sesi 2009/2010 yang diketuai oleh saudara Firwan Norliza, atas kesungguhan dan komitmen yang telah diberikan sepanjang menunaikan amanah memimpin badan tertinggi pelajar itu.

[2] Kepimpinan mestilah tidak tidak bersikap takabbur sehingga merasakan diri mereka terlebih baik daripada yang lain kerana sifat takabbur adalah contoh buruk daripada iblis dan pemimpin zalim yang dilaknat oleh Allah seperti Firaun dan Namrud. Hanya pemimpin yang berakhlak dengan Allah dan berkasih sayang sesama manusia yang layak untuk mendapat hidayah dan pertolongan daripadaNya sehingga Allah akan mengurniakan kepadanya kemenangan.

[3] Alhamdulillah, barisan pimpinan SRC sesi 2009/2010, tidak takabbur dalam kepimpinan mereka. Mereka telah melakukan tugas mereka dengan adil, menyebarkan kebaikan dan menghalang perkara-perkara munkar daripada menjadi penyakit dikalangan mahasiswa UIAM.

[4]
Mereka tidak bergerak bersendirian sesuka hati, tetapi mengajak bersama seluruh warga UIAM untuk menunaikan amanah kepimpinan yang terpikul di bahu mereka. Hal ini membuktikan bahawa slogan SRC - "Joining Hands for the Betterment of the Ummah" - , telah diterjemahkan dalam satu tahun sesi kepimpinan mereka dan InsyaAllah juga akan menjadi dasar untuk kepimpinan akan datang. Syabas dan Tahniah!


[5] AGM semalam sebenarnya mempunyai dua makna. Bukan sahaja sebagai titik akhir tamatnya sesi kepimpinan, bahkan juga memberi makna akan bermulanya kepimpinan. Bertukar gantinya kepimpinan, prinsipnya (seperti yang telah dihuraikan di atas) mesti terus dipelihara. Terpeliharanya prinsip kepimpinan tersebut adalah dengan menyerahkannya kepada pemimpin yang amanah, yang memiliki nilai integriti dan kompetensi yang terbaik.

[6] Kini, tugas besar itu terletak kepada seluruh pelajar UIAM yang perlu diterjemah dan dibuktikan melalui Piliharaya Kampus yang akan diadakan pada bila-bila masa sahaja bermula dari hari ini. Pesanan saya, buatlah pilihan dengan penilain yang jujur untuk kebaikan warga UIAM dan jauhilah pemilihan atas dasar sensitiviti dan sentimen kepuakan tertentu.

[7] Sebagai panduan, hayatilah maksud firman Allah s.w.t. berikut :

“(Iaitu) orang-orang yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi, pasti mereka mendirikan sembahyang serta menunaikan zakat dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang daripada melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.”
(Surah al-Hajj : 41)
Wallahua’lam.

0 comments:

Post a Comment

Apa Pandangan Anda?