Pages

Ads 468x60px

Sunday, December 25, 2011

Kemana Hala Tuju Dakwah Masa Kini?

Oleh : Ubaid Abd. Akla

Mari mulakan pembacaan nukilan ini dengan suatu renungan daripada Allah s.w.t :

وَلاَ تَمْشِيْ فِي الأَرْضِ مَرَحًا

Dalam ayat ini jelas isyarat daripada Allah s.w.t agar makhluk di atas muka bumi Allah supaya tidak bongkak atau tidak angkuh ketika berjalan mahupun menjalani kehidupan di atas dunia yang sementara. Kaitan yang sangat jelas boleh kita ambil sebagai seorang pendakwah agama Allah agar lebih mesra dan tawaduk dalam konteks memenangi hati para mad’u. Para pendakwah bukan sahaja perlu menunjukkan akhlak Islamiyyah yang baik seperti disarankan oleh Rasulullah s.a.w bahkan perlu lebih daripada itu dengan approach ‘mesra’ dan ‘friendly’ kepada masyarakat hari ini.

Perkara sebegini kekadang sangat sukar dilaksanakan oleh para pendakwah dengan didatangi pelbagai 1001 alasan yang dicipta samada sengaja mahupun tidak. Namun, sifat seorang pendakwah tidak boleh wujud ruang mencipta alasan kerana hadaf dalam lapangan dakwah ini bukan semata-mata meluaskan agama Islam sahaja bahkan lebih besar daripada itu iaitu menegakkan khilafah Islamiyyah pada suatu hari nanti.

Maka halatuju seorang pendakwah perlu tertumpu dan fokus dengan hadaf yang jelas sebagaimana kehendak mad’u semasa. Realiti kini, anak muda lebih banyak menghabiskan masa dengan media-media baru seperti facebook, youtube, blog, dan lain-lain. Golongan lebih berusia banyak menghabiskan masa selepas letih bekerja bersama keluarga di rumah mahupun bersiar-siar untuk menghilang tekanan kerja dan seumpamanya.

Oleh itu, pendekatan atau approach yang digunakan perlu bersifat semasa dan memenuhi selera mad’u masa kini yang kian dahagakan pengisian. Soal kemampuan kita tolak ketepi buat sementara tetapi soal mahu perlu difikirkan. Adakah kita mahu berubah memenuhi citarasa masyarakat sekarang?

Kita juga sedia maklum, pendekatan sedia ada seperti sekarang bukanlah tidak relevan langsung seperti memberi risalah dengan penuh artikel berat, gambar yang kurang jelas, karikatur kurang menarik, berjumpa dan bercerita tentang topik yang ingin disampaikan. Namun, method seperti ini semakin kurang popular untuk mendekati golongan sasar seperti dinyatakan di atas. Perlunya islah dalam pendekatan / approach sedia ada agar dakwah yang ingin disampai dapat diterjemahkan dalam erti kata sebenar dengan meresapi para mad’u dalam bentuk amalan seharian.

Hari ini, rata-rata anak muda tahu kewajipan solat, tetapi berapa ramai yang tunaikan solat? Ibu bapa juga tahu hubungan antara lelaki dan perempuan sebelum berkahwin tidak elok dan dilarang dalam Islam tetapi makin ramai ibu bapa yang membenarkan anak-anak mereka berpacaran tanpa ditemani muhrim. Maka kita dapat lihat, dakwah yang selama ini berjaya disampaikan, namun tidak dapat diresapi dan dijiwai dengan baik oleh golongan mad’u dalam bentuk tindakan.

Oleh itu, secara ringkasnya dapat disimpulkan 2 perkara yang perlu diperhalusi oleh golongan pendakwah:

  1. Gerak kerja dakwah melalui media baru mesti diperhebat. Tidak lagi timbul soal tidak tahu/tidak pandai dalam penggunaan teknologi kini kerana itu akan mewujudkan alasan seperti dinyatakan seperti diatas. Method ini sangat sesuai diaplikasi untuk generasi muda agar dakwah yang ingin disampaikan lebih segar dan aternatif kepada method yang sedia ada sekarang. Cuma, para pendakwah perlu dan mesti melengkapkan diri dengan tools media baru agar tidak ketinggalan dalam arus masakini.
  2. Dakwah turun ke lapangan secara efektif. Ini bermaksud para pendakwah bukan sekadar hanya berjumpa masyarakat dengan bercerita dan menyampaikan sesuatu topik sahaja tetapi perlu approach berbeza iaitu lebih mesra dan merakyat. Mesra dan merakyat boleh difahami disini ialah dakwah yang mahu disampaikan bersifat menjiwai golongan sasar seperti contoh jika bertemu dengan orang Bandar, mungkin penyampaian bahasa yang tersusun, berpakaian kemas, topik yang teratur dan ringkas. In fact, ada yang sanggup bayar untuk mendengar apa yang ingin kita katakan! Bagi golongan luar Bandar seperti di kampung-kampung, pendekatan bersahaja, sederhana dan ramah amat diperlukan untuk memastikan mesej sampai kepada golongan sasar. Jiwa pendakwah juga perlu bersama-sama mereka dalam apa jua aktiviti seperti solat berjemaah, gotong-royong, kelas fardhu ain dan lain-lain sebagai qudwah untuk diteladani mereka walaupun ruang masa yang ada terhad.

Kesannya, kita akan dapat lihat hala tuju dakwah akan lebih terpandu dan memenuhi citarasa masyarakat semasa tanpa dikesampingkan hadaf dan mesej yang ingin disampaikan kepada golongan sasar.
 
UBAID ABD. AKLA 
Penulis dilahirkan di Pulau Pinang. Beliau adalah graduan Ijazah Sarjana Muda lepasan UIAM, Gombak (2007-2011). Kini beliau berkhidmat sebagai Pegawai Pemasaran di Alkhidmah Salam Resources. No. Tel : 013 3575978 Blog : http://ubaidakla.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Apa Pandangan Anda?