Pages

Ads 468x60px

Wednesday, May 2, 2012

GUGAT SAMPAI GAWAT


Salah satu hak dan tanggungjawab sebagai rakyat adalah untuk mengawasi tingkah laku para pemerintah dan dasar-dasar pemerintahan. Maka menjadi kewajipan kepada rakyat untuk menasihati, menegur dan membetulkan apa-apa yang tidak kena. Dalam hal ini, penting sekali untuk kerajaan meminta pandangan rakyat dan menghormati aspirasi mereka. Apa-apa yang baik dan bermanfaat yang diutarakan oleh rakyat mestilah diterima.

Hubungan timbal balik ini menjadi dasar terpenting bagi mana-mana kerajaan di seluruh dunia. Banyak sekali kerajaan di dunia ini tumbang akibat tidak memelihara dasar hubungan pemerintah dan rakyat ini. Terakhir, fonomena ini boleh dilihat jelas dalam kebangkitan dunia Arab yang menyaksikan jatuhnya pemerintah angkuh di Tunisia, Libya dan Mesir.

Malangnya, pemerintah yang bongkak dan sombong di tanah air kita ini tidak pernah mahu untuk mengambil pengajaran dari mana-mana peristiwa penting yang berlaku di dalam atau luar negara sama ada dulu, kini dan selamanya. Kerana itu, perubahan ke arah menjadikan Malaysia yang lebih adil dan demokratik tidak berlaku.

Sikap membabi buta dalam merangka pelbagai dasar negara dan membuta tuli terhadap aspirasi rakyat yang dibuat atas slogan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”, memenjarakan rakyat Malaysia dalam atmosfera penindasan dan kezaliman yang tidak berkesudahan sedang TV3 dan Utusan Malaysia membaluti kebobrokan yang berlaku itu dengan corak dan warna yang lebih harmoni untuk manfaat politik parti pemerintah.

Padahal, hari ini kita hidup dalam dunia informasi tanpa sempadan. Rakyat sudah mempunyai kesedaran nasional, kematangan politik dan pendidikan patriotik yang jauh lebih baik berbanding dahulu. Rakyat sudah mampu untuk membuat timbang tara secara tepat untuk mempunyai keyakinan kepada keberkesanan sesuatu sistem dan perlunya sistem itu dipertahankan.

Cukuplah sistem yang telah dibina oleh UMNO-BN selama 54 tahun, dengan jenayah yang merata, gejala sosial yang meruncing, hiburan yang melampau, media yang tidak adil, institusi awam yang tidak bebas, pilihanraya yang tidak bersih, politik fitnah serta pemimpin yang rasuah dan salah guna kuasa. Sistem korup ini harus perlu segera diroboh sekali dengan pembinanya.

Ayuh rakyat Malaysia, selaku rakan kongsi dalam membina negara, kita juga perlu bertindak sebagai pressure group dan agen penerangan bagi memastikan perubahan ini berlaku. Kita mahu adalah Malaysia yang adil dan demokratik serta dirahmati Allah s.w.t. Ayuh! Meraka kita gugat sampai gawat.

2.18 AM, 30 April 2012, Jakarta, Indonesia.

0 comments:

Post a Comment

Apa Pandangan Anda?