Pages

Ads 468x60px

Monday, September 17, 2012

POLITIK KAMPUS


Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) adalah sebuah institusi pelajar (students body) yang sangat penting di universiti, sekalipun ia telah mengalami suatu proses pemposisian semula (repositioning) dalam kedudukannya di universiti dan pengstrukturan semula (restructuring) dalam keorganisasiannya sehingga memberi kesan kepada ruang pengaruh dan kekuasaan yang dimiliki oleh badan itu.

Proses repositioning dan restructuring yang berlaku dalam suatu tempoh dan secara beransur-ansur itu – sama ada ia dijalankan atas nama agenda pemerkasaan ATAU dengan tujuan political interest pihak-pihak tertentu, ditambah pula dengan pelbagai peraturan yang mengikat – telah memberi suatu kesan yang tidak molek iaitu lahirnya barisan kepimpinan MPP yang hanya ‘work IN system’ berbanding ‘work ON system’.

MPP dengan peranannya untuk memupuk kesedaran akademik dan kerjaya dalam kalangan mahasiswa, memperjuangkan agenda kebajikan, membina penyatuan mahasiswa untuk memperjuangkan hak, menyebarkan maklumat, bertindak sebagai perantara hubungan diplomasi antara pentadbiran universiti dan pelajar serta mendokong visi dan misi universiti, sudah pasti berhajat kepada sebuah barisan kepimpinan yang berdaya saing, karismatik dan berani.

Titik puncaknya ialah proses pemilihan kepimpinan MPP itu sendiri iaitu Pilihanraya Kampus (PRK). Kerana melalui proses inilah, ‘siapa yang begitu dan begini’, akan dipilih menjadi wakil kepada pelajar. Maka, penyempunaan proses ini berkehendak kepada dua (2) perkara; PERTAMA, partisipasi menyeluruh mahasiswa, dan KEDUA, pelaksanaan sistem pilihanraya yang adil dan telus. Proses PRK ini tidak boleh dipalit dengan perancangan dan tragedi yang merugikan masa depan anak bangsa.

Himpunan Merdeka Kampus atau nama patriotik penganjurannya National Students Marching yang diadakan pada 16 September yang lepas sewajarnya mendapat perhatian serius arus perdana dan prihatin pelbagai pihak. Mahasiswa, pensyarah, pentadbir universiti, masyarakat awam, pemimpin masyarakat, kerajaan, media dan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan perlu mengambil sikap bertanggungjawab dengan mendengar, meneliti dan bertindak ke atas isu yang diutarakan.

PERTAMA, berkenaan dengan kecekapan dan keberkesanan pelaksanaan PRK, dan KEDUA, berkenaan dengan signifikasi PRK sesi 2012/2013 di ambang Pilihanraya Umum ke-13 (PRU13).

Tuntutan 6 Perkara Piliharaya Adil dan Bersih yang dikemukakan oleh mahasiswa iaitu penetapan tarikh PRK dalam kalendar universiti, penglibatan mahasiswa dalam election commissioner, pemantauan perjalanan PRK oleh badan bebas, sistem pengundian yang telus, kebebasan berkempen dan peruntukkan dana untuk calon, adalah suatu gagasan electoral reform yang sangat baik yang dapat memelihara kutulenan demokrasi, mendidik mahasiswa untuk berjiwa besar dan sekaligus dapat mengatasi masalah kemeruduman penglibatan mahasiswa dalam proses ini. Maka, tidak ada sebab untuk tuntutan ini ditolak daripada dilaksanakan.

Malangnya, di ambang PRU13 ini, telah wujud konspirasi terancang (OPS2020) untuk memperalatkan PRK demi survival politik regim pemerintah yang dijalankan di bawah kelolaan Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan melibatkan antaranya Biro Tata Negara (BTN), Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sehingga isu ini telah dibangkitkan di parlimen pada 20 Jun 2012 yang lepas. OPS2020 ini dilihat sebagai suatu tindakan terdesak kerajaan bertujuan memberi kekalahan moral kepada pihak pembangkang.

Tindakan sebegini secara langsung telah mencemarkan institusi pendidikan tinggi sebagai sebuah institusi ilmu yang bebas daripada pengaruh dan cengkaman politik berkepentingan, mencabar nilai ‘kemahasiswaan’, dan telah menterjemahkan bahawa tiadanya jaminan akan terpeliharanya ketulenan demokrasi di Malaysia, khususnya dalam PRU13 akan datang.

Jika demikian keadaannya, bererti hak rakyat telah dikhianati, dan ini pastinya akan mengundang rasa tidak puas hati. Perasaan tidak puas hati akan membuatkan seseorang menentang dengan lebih hebat dan hatinya lebih sukar dipuaskan. Jika cukup teruk, perasaan ini bukan sahaja telah mampu menumpaskan Sukarno atau Nehru atau Moulay Hasan, bahkan juga menumpaskan Indonesia atau India atau Maghribi. Pastikan, jika tidak mampu puaskan hati orang, jangan sakitkan hati orang. Jika tidak, DS Najib dan Malaysia juga boleh ‘ditumpaskan’ oleh perasaan ini.


1 comment:

  1. Ketua Belia MCA Gombak YIP JIUN HANN,
    Berkenaan bapa U (YIP KUM FOOK, MCA GOMBAK) bertiga, Empat Isteri dan kaya, itu hal U sendiri,
    Mengapa U cuba Menbangkitkan Nama NABI MUHAMMAD S.A.W. bagi menburukkan nama kebaikannya. U cuba ingat memalukan Muslim?
    Yip Jiun Hann, U bukan Muslim kami harap jangan menyetul hal Agama Muslim dan kebaikan NABI MUHAMMAD S.A.W.
    Kalau tidak kami akan ajar U seperti perkara yang terjadi di U.S.A

    Kami Yang Benar,
    RAKYAT GOMBAK

    MCA Youth chief Gombak YIP JIUN HANN,
    Concerned father U (YIP KUM FOOK, Gombak MCA) three, four wives and rich, the case U itself,
    Yip Jiun Hann, U are not Muslims we please don’t touch of Muslim’s religion and the good thing Prophet MUHAMMAD S.A.W.
    Why U try generate name of PROPHET MUHAMMAD S.A.W. for bad name of benefits. U try to remember the shameful of Muslim?
    If not, we'll teach U such things happen in the USA

    Our sincerely,
    PEOPLE GOMBAK


    ReplyDelete

Apa Pandangan Anda?