Pages

Ads 468x60px

Friday, February 11, 2011

ISLAM SEBAGAI SOLUSI


[1] Laporan di dada-dada akhbar yang dipaparkan hampir setiap hari menunjukkan bagaimana parahnya masalah sosial dan perzinaan yang berlaku di Malaysia, terutamanya di kalangan muda-mudi.


[2] Inilah natijah yang dapat kita saksikan dengan adanya idea kebebasan dan budaya kuning dari barat yang diterapkan di negara kita. Maksiat merajalela, kes-kes zina, kelakuan bebas, judi dan arak sudah menjadi lumrah.

[3] Pelbagai peraturan dan hukuman telah diperkenalkan, perbincangan demi perbincangan meja bulat telah diadakan. Namun bilangan kes-kes sebegini terus meningkat tanpa menunjukkan sedikit pun tanda-tanda akan reda. Tiada penyelesaian, solusi untuk pencengahan, yang ada hanya rawatan, itu pun sekadar pada simptom-simptomnya sahaja, bukan pada penyakitnya.

[4] Saya yakin dan percaya, jika benar-benar sistem Islam diterapkan nescaya kejadian yang parah ini pastinya dapat dibendung dari awal. Ini kerana di dalam kehidupan sosial, Islam telah menentukan sistem perkahwinan, batas-batas pergaulan antara lelaki dan wanita, batasan aurat bagi lelaki dan perempuan, bentuk pakaian wanita muslimah, hukum memandang wanita dan sebagainya yang mana ia akan mencegah pelbagai punca yang merosakkan generasi muda-mudi pada hari ini.

[5] Islam memandang masyarakat sebagai kumpulan individu yang memiliki pemikiran dan perasaan yang sama, serta interaksi di antara mereka perlu diatur oleh suatu jalinanan tatatertib peraturan yang tertentu. Peraturan-peraturan ini hanya ada pada Islam.

[6] Dalam mengatur hubungan antara lelaki dan perempuan, Islam telah meletakkan beberapa ketetapan seperti berikut :

  • Islam telah memerintahkan kepada manusia, baik lelaki dan wanita untuk menundukkan pandangan.
  • Islam memerintahkan kepada wanita untuk mengenakan pakaian secara sempurna, tudung dan jilbab, iaitu pakaian yang menutup seluruh tubuhnya, kecuali wajah dan kedua telapak tangannya.
  • Rasulullah bersabda, "Tidak dibolehkan seorang wanita yang beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala dan hari akhirat untuk melakukan perjalanan selama sehari semalam, kecuali jika disertai mahramnya." [HR. Bukhari dan Muslim].
  • Islam melarang wanita untuk keluar rumahnya kecuali dengan izin suaminya.
  • Islam sangat menjaga agar hubugan kerjasama antara lelaki dan wanita hendaknya bersifat umum dalam masalah muamalah, bukan hubungan yang bersifat khusus seperti saling mengunjungi antara wanita dengan lelaki yang bukan mahramnya atau berjalan-jalan bersama.

[7] Bukan sahaja dalam masalah sosial Islam mempunyai solusi, juga dalam bidang politik, ekonomi, pendidikan dan apa jua urusan kehidupan manusia. Hanya ISLAM SEBAGAI SOLUSI.

Wallahua’lam.

0 comments:

Post a Comment

Apa Pandangan Anda?