Pages

Ads 468x60px

Sunday, February 13, 2011

Kisah CINTA

Bulan Februari bulan CINTA???

Cinta Nabi s.a.w. pada Umat

Sabda Nabi s.a.w. “Setiap nabi memiliki doa yang mustajab (pasti dikabulkan), maka setiap nabi segera menyebutkan doa-doa mereka. Sedangkan aku menunda doaku untuk memberi syafaat kepada umatku di hari kiamat...” (Riwayat Abu Hurairah r.a.)

Rasullullah s.a.w. lebih rela menanggung beban kezaliman musyrikin sehingga patah giginya, mengalir darah dari tubunya, tertusuk besi pada pipinya, diracun makanannya, sedangkan baginda ada kelebihan untuk mengelakkan semua itu dari berlaku...itu semua kerana CINTA kepada umat.

Cinta Sahabat pada Nabi s.a.w.

[1] Rasa dahaga Nabi s.a.w. membuatkan Abu Bakar as-Siddiq bersegera mendapatkan minuman sehingga Nabi s.a.w. dapat menikmatinya. Lalu kata Abu Bakar (setelah Rasulullah s.a.w. minum air tersebut), “Maka, Nabi s.a.w. meminumnya sehingga aku merasa puas”.

Kepuasan dirinya adalah pada kepuasan Rasullullah s.a.w., orang yang dia CINTA.

[2] Permintaan Umar al-Khattab di saat kematiannya tidak lain melainkan memohon untuk dikuburkan di sebelah kubur Nabi s.a.w. Tidak ada yang lebih mengembirakan beliau melainkan setelah permohonannya mendapat keizinan daripada Aishah r.a. Katanya, “Alhamdulillah, demi Allah, sesungguhnya tidak ada apa yang lebih aku harapkan melainkan dapat dikuburkan di sebelah kuburan Rasulullah s.a.w.”

Sehingga setelah kematiannya pun, tetap mahu berada di samping orang yang dia CINTA.

[3] Seorang wanita ansar yang ayah, suami dan anak lelakinya turut serta dalam peperangan Uhud, tidak sedikit pun bertanya dan merisaukan tentang keadaan mereka. Wanita tersebut ke medan parang dan telah dikhabarkan tentang kematian ayah, suami dan anaknya seorang demi seorang. Khabar apa lagi yang dia mahu sehingga masih terus berada di medan itu? Ya, khabar berkenaan orang yang dia CINTA lebih dari ahli keluarganya, Rasulullah sa.w. Katanya kepada Rasulullah s.a.w. setelah mandapati baginda selamat, “Segala musibah setelah keselamatn engkau adalah ringan”.

Tidak penting kematian ayah, suami dan anaknya, kerana yang penting dalam hidupnya adalah Rasulullah s.a.w. Inilah CINTA.

[4] Sawad, seorang sahabat yang bertubuh besar, telah di’pukul’ oleh Nabi s.a.w. kerana menjadikan barisan tentera tidak lurus dalam peperangan Badar. Pukulan itu telah ‘menyakitkan’ Sawad, lalu meminta untuk di’balas’ pukulan Nabi s.a.w. itu. Rasulullah s.a.w. membuka bajunya, dan membenarkan Sawad untuk memukulnya. Namun apa yang dilakukan Sawad.....mendakap dan mencium tubuh Rasulullah s.a.w. Hairan Nabi s.a.w. dengan tindakan Sawad, lalu mohon penjelasan. Kata Sawad, “.....aku ingin akhir masaku di dunia dengan menempelnya tubuhku pada tubuh engkau wahai Rasulullah s.a.w., sehingga Allah mengharamkan bakaran neraka ke atas tubuhku....”

Allahuakbar, hebatnya CINTA seperti ini.

Dan kisah-kisah cinta ini...

[5] CINTA Tsauban – menangis kerana (hanya) malam telah memisahkan dirinya dengan diri Rasulullah s.a.w.

[6] CINTA Abu Thalhah – pemanah tepat yang menjadikan tubuhnya benteng melindungi Nabi s.a.w. dalam peperangan Uhud. Kematiannya didahulukan, Rasulullah s.a.w. diutamakan.

[7] CINTA Abu Dujanah – Punggungnya dipenuhi anak panah sehingga kelihatan seperti landak ketika menjadi benteng kepada Rasulullah s.a.w.

[8] CINTA Ummu ‘Ammarah – Dipukul dengan pedang sehingga kelihatan tulang sikunya dan bercucuran darah keluar darinya. Cuba diselamatkan oleh anaknya, tetapi melarang dengan katanya, “Biarkan aku, Rasulullah s.a.w. harus engkau lindungi”.

Inilah beberapa kisah CINTA dari orang-orang mulia yang mencinta Nabi s.a.w., yang kerana CINTA mereka, menjadikan mereka bersama baginda di syurga.

CINTA DURJANA Umat Akhir Zaman

Malangnya, terdapat dikalangan umat pada hari ini, demi cintanya pada manusia yang melebihi cintanya pada Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w., sanggup meraikannya dengan membelakangkan hukum agama sehingga ada pula hari khas untuk meraikan cinta mereka. Lebih malang, cinta mereka diraikan dengan cara melakukan maksiat. Inilah CINTA DURJANA umat akhir zaman.

KESIMPULANNYA

Tidak cukup mencintai Nabi s.a.w. dengan sekadar berarak dan berselawat di majlis sambutannya, tetapi kehidupan baginda mestilah dijadikan ibrah, akhlak baginda dijadikan qudwah dan perjuangan baginda dijadikan sunnah.

Wallahua’lam.

0 comments:

Post a Comment

Apa Pandangan Anda?