Pages

Ads 468x60px

Monday, February 14, 2011

PERUTUSAN MAULIDUR RASUL


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

[1] Lahirnya Rasulullah s.a.w. di bulan Rabi’ul Awwal lebih 1400 tahun yang lalu, telah membawa rahmat ke sekalian alam kerana dengan pengutusannya, Islam disebarkan. Lahirnya penghulu para rasul dan penutup segala nabi ini, diikuti dengan sebuah perjalanan kehidupan yang penuh dengan ujian. Inilah perjuangan memastikan umatnya selamat untuk balik bertemu Allah s.w.t.

[2] Kelahiran baginda Nabi s.a.w. disambut dengan terpadamnya api yang disembah penganut Majusi, runtuhnya empat belas anjung istana Kisra Parsi dan robohnya gereja-gereja di sekitar Tasik Sawah. Inilah petanda kelahiran baginda adalah untuk meruntuhkan kebatilan dan tanda rahmat untuk seluruh alam. Petanda bahwa kelahiran baginda ini akan merubah suasana jahiliyyah kepada suasana yang berlandaskan syariah. Petanda bahwa dunia ini akan mengalami satu revolusi yang bersifat ‘alamiyyah (universal).

[3] Diantara masa kelahiran sehingga saat bertarung dengan sakratul maut, Nabi s.a.w telah melalui pelbagai kesukaran, dihina, dicaci dan dipulaukan. Terlibat dalam berpuluh peperangan, Badar, Uhud, Khaibar, Mu’tah, Hunain dan Tabuk menjadi medan pertempuran. Memeterai perjanjian, namun dikhianati. Untuk apa Nabi s.a.w. perlu melalui ini semua? Sudah pasti kerana CINTAnya pada umatnya.

[4] Jasa apakah mampu untuk kita lakukan untuk membalas budi Nabi s.a.w., sebagai tanda kasih dan cinta kita kepada baginda? Baginda tidak meminta, apatah lagi untuk menyuruh umatnya meraikan ulang tahun kelahiran baginda. Sungguh-sungguh Nabi s.a.w. memperjuangkan Islam untuk kita, maka kita juga mesti bersungguh-sunguh dengan Islam.

[5] Demi mengukuh pegangan kita terhadap Islam yang dibawa oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w., suka untuk saya memanjangkan beberapa seruan berikut kepada seluruh warga UIAM :
  1. Meyakini bahawa hukum-hukum Islam dan pengajarannya adalah bersifat syumul, merangkum dan menyusun seluruh hidup manusia.
  2. Meyakini bahawa Islam adalah kekuatan asasi bagi kebangkitan umat Islam, kekuatan asasi bagi menyelamatkan dunia dan membebaskan manusia yang tertindas di bawah kuasa taghut yang zalim.
  3. Menolak fahaman sekularisme, kapitalisme, sosialisme, nasionalisme dan ideologi-ideologi ciptaan manusia yang lain kerana menerima sistem berkenaan beerti kufur terhadap Islam dan engkar terhadap Allah s.w.t.

[6] Untuk tujuan tersebut juga, ini seruan saya kepada seluruh anggota Ma’ruf Club dan semua organisasi/persatuan/kelab yang berorientasikan dakwah yang lain :
  1. Menyebarluaskan dakwah Islam untuk memberi faham kepada warga UIAM tentang kecantikan dan keindahan Islam.
  2. Mengukuh gerak kerja amar ma’ruf nahi munkar bagi menyelamatkan warga UIAM daripada terjerumus kedalam perkara yang mengundang murka Allah s.w.t.
  3. Saling bekerjasama dan sokong menyokong di antara satu sama lain bagi membina kekuatan gelombang kebaikan di bumi UIAM.
  4. Membina kader-kader dakwah yang mempunyai kefahaman Islam yang jelas dan qudwah yang baik serta mampu berperanan di dalam masyarakat khususnya warga UIAM.

[7] Akhir kata, tanda cinta kepada Nabi s.a.w. yang paling kuat adalah dengan memperjuangan Islam, memelihara Islam daripada sebarang hinaan dan ancaman, memastikan seluruh manusia menerima Islam, sehingga Islam dilaksanakan dalam seluruh urusan kehidupan insan sampailah kepada hal ehwal pemerintahan.

Wallahua’lam.

0 comments:

Post a Comment

Apa Pandangan Anda?