Pages

Ads 468x60px

Saturday, October 1, 2011

GOLONGAN ITU ZALIM


“Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menghalang-halangi menyebut nama Allah dalam masjid-masjid-Nya, dan berusaha untuk merobohkannya? Mereka itu tidak sepatutnya masuk ke dalamnya (masjid Allah), kecuali dengan rasa takut (kepada Allah). Mereka di dunia mendapat kehinaan dan di akhirat mendapat seksa yang berat.” 
(Surah al-Baqarah : 114) 

[1] Ada yang menilai bahawa ayat ini turun berkenan dengan larangan tokoh-tokoh kafir Quraisy Mekah kepada kaum muslimin untuk memasuki Masjidil Haram pada tahun ke-7 Hijriyah yang kemudian menjadi pencetus lahirnya Perjanjian Hudaibiyah

[2] Apapun peristiwa yang melatari sebab penurunan ayat tersebut, telah jelah kepada kita bahawa golongan yang menghalangi manusia daripada mengimarahkan rumah Allah s.w.t. adalah golongan yang zalim dan kewujudan golongan tersebut telah pun ada sejak zaman dahulu lagi dan akan terus wujud hingga ke akhir zaman

[3] Perbezaannya hanya pada bentuk halangan dan robohan yang dilakukan oleh tokoh-tokoh zalim di setiap zaman. Jika dahulu mereka menghalang manusia dengan pedang, hari ini mereka menggunakan sistem pentadbiran, prosedur urusan, surat arahan dan bermacam-macam lagi cara dan alasan untuk menghalangi manusia daripada mengingati Allah s.w.t. di rumahNya. 

[4] Orang-orang yang zalim itu ialah orang yang jiwanya jauh daripada Allah dan jasadnya jauh daripda rumah Allah. Maka sudah pastilah orang-orang ini takut untuk memasuki rumah Allah s.w.t. lalu menghalang-halangi manusia lain daripada turut menghadiri rumah Allah. 

[5] Perbuatan zalim mereka itu juga adalah manifestasi daripada rasa takut yang wujud dalam jiwa mereka terhadap kuasa manusia-manusia yang sombong terhadap Allah s.w.t. dan tidak mahu tunduk di bawah kuasaNya. 

[6] Meneliti semula peristiwa sebab penurunan ayat tersebut, yakinlah pada kita bahawa itulah petanda kemenangan bagi Islam sebagaimana perjanjian Hudaibiyyah merintis jalan pembukaan kota Mekah. Pada saat dan ketika yang akan datang itu, akan dapat kita saksikan, masjid-masjid kita akan rancak diimarahkan dengan program-program pendidikan dan penyuburan iman supaya manusia seluruhnya hanya tunduk kepada Allah s.w.t. 

[7] Manusia yang dahulunya menghalang usaha-usaha ini pula tetap dalam kehinaan, melukut di kaki-kaki manusia untuk meraih kemuliaan dunia, pasti akhiratnya kelak adalah azab yang tersangat pedih. 

Wallahua’lam.

4 comments:

Apa Pandangan Anda?