Harus disedari bahawa umat Islam kini
tidak hanya berhadapan dengan kesesatan aliran-aliran yang cuba mempertemukan
ajaran ketuhanan di dalam Islam dengan pemikiran falsafah Yunani di bidang
metafizikal sebagaimana yang telah berlaku di zaman lalu.
Bahkan, kita kini sedang dihadapkan
dengan aliran-aliran yang berusaha menyelaraskan syariat Islam dengan falsafah
dan pemikiran moden yang muncul di barat pada zaman ini, yang muncul dalam
bentuk teori dan ideologi kemasyarakatan dari sudut politik dan ekonomi yang
menolak ajaran agama.
Oleh itu, perlu difahami bahawa
kesesatan-kesesatan ini tidak lagi muncul sebagai mazhab-mazhab ketuhanan,
tetapi sebaliknya ia muncul sebagai aliran-aliran politik yang memperjuangkan
cita-cita kemasyarakatan tertentu dalam bentuk pembinaan semula masyarakat di
dalam semua aspeknya – politik, ekonomi, sosial, perundangan, pendidikan –
berasaskan kepada falsafah, teori dan ideologi yang tertentu yang mengenepikan
ajaran Islam dalam aspek tersebut.
Jika dulu orientasi falsafahnya lebih
memberi tumpuan kepada masalah ketuhanan, bersifat spekulatif dan sebagai
penjelasan semata-mata kepada buah fikiran ahli falsafah, namun kini orientasi
falsafahnya memberikan kepada manusia suatu kefahaman yang menyeluruh mengenai
pengalaman hidup manusia di dunia ini dalam segala aspeknya menurut kaca mata
kebendaan dan keduniaan.
Maka, sebarang pendapat yang
membenarkan ajaran-ajaran teori dan falsafah sosial tersebut sebagai sebahagian
daripada panduan yang boleh diterima pakai oleh umat Islam, WAJIBlah ditolak.
Tidak boleh sama sekali ia dipakai sebagai asas dan titik tolak pemikiran,
keilmuan, amalan atau pembaharuan umat Islam dan lebih-lebih lagi sebagai
ajaran yang boleh diutamakan di atas mana-mana aspek dari ajaran al-Quran dan
as-Sunnah.
Sesungguhnya kesedaran terhadap
ancaman bahaya fahaman-fahaman falsafah tersebut di zaman ini telah pun
diperingatkan oleh para ulamak Islam dahulu dan kini dari pelbagai lokasi di
dunia. Antaranya adalah :
Sheikh Dr. Yusof al-Qardhawi :
“Sesungguhnya aliran-aliran dan
ideologi-ideologi itu pada hakikatnya adalah suatu agama baru, agama-agama yang
menolak isi kandungan agama (samawi), tetapi mengambil bentuknya. Ia
sesungguhnya mencaci segala apa yang dibawa oleh agama dari perkara-perkara
ghaib dan cara berfikir orang-orang yang kuat beragama dan dari keimanan mereka
yang kuat lagi membara, akan tetapi dalam waktu yang sama ia mencedok semua
ciri-ciri agama itu.”
Maulanan Abu Hassan Ali an-Nadwi :
“Di kebanyakan negara orang-orang
Islam hari ini, kita akan dapati sebahagian besar daripada orang-orang yang
memegang teraju pemerintahan adalah terdiri daripada pemeluk ajaran baru ini,
sungguhpun cara mereka bertaklid pada ajaran tersebut agak berlainan. Boleh
jadi antara mereka ini yang mengaku beragama Islam tetapi dengan lisan sahaja,
sedangkan perbuatan mereka adalah dipengaruhi oleh falsafah kebendaan dari
barat yang menjadi asas penting bagi fahaman tidak bertuhan (mulhid)...yang
anehnya, kemurtadan ini tidak disedari oleh para ulamak Islam. Dengan lain
perkataan, satu ‘revolusi dalam diam-diam’ telah berlaku dikalangan umat Islam.”
Prof. Dr. HAMKA :
“Ada pula yang mengakui bahawa ajaran
dari ideologi itu sesuai dengan Islam, mereka tinggal itu sendiri dan mereka
pilih ajaran lain itu. Padahal kalau
mereka berfikir sehat, kalau memang ajaran lain itu sebahagian yang sesuai dengan
Islam, mengapa tidak Islam sahaja yang mereka pertahankan? Dan itulah sebabnya
maka terdapat kerap kali terdapat orang Islam yang taat mengerjakan solat lima
waktu padahal mereka mempertahankan Nasionalisme yang sempit. Itu pun sebabnya,
ada ulamak yang berpidato di muka umum dengan mengemukakan beberapa ayat dan
hadith Nabi untuk membela sosialisme dan komunisme.”
Hakikat ini perlu kita fahami dengan
sebaiknya supaya dapat menyelamatkan diri dan umat Islam daripada kepalsuan dan
kesesatan pelbagai teori tersebut yang juga didokong oleh sebahagian
intelektual dan ahli politik di negara-negara umat Islam kini.
Ancaman bahaya pelbagai pemikiran di
zaman ini, dan dalam keadaan umat Islam sendiri tidak mempunyai kefahaman dan
keyakinan yang benar-benar utuh terhadap Islam, menuntut kita semua untuk
menghayati Islam serta mempelajari dan memahami falsafah ideologi tersebut bagi
menolak kesesatannya.
Wallahua’lam.
Ketua Belia MCA Gombak YIP JIUN HANN,
ReplyDeleteBerkenaan bapa U (YIP KUM FOOK, MCA GOMBAK) bertiga, Empat Isteri dan kaya, itu hal U sendiri,
Mengapa U cuba Menbangkitkan Nama NABI MUHAMMAD S.A.W. bagi menburukkan nama kebaikannya. U cuba ingat memalukan Muslim?
Yip Jiun Hann, U bukan Muslim kami harap jangan menyetul hal Agama Muslim dan kebaikan NABI MUHAMMAD S.A.W.
Kalau tidak kami akan ajar U seperti perkara yang terjadi di U.S.A
Kami Yang Benar,
RAKYAT GOMBAK
MCA Youth chief Gombak YIP JIUN HANN,
Concerned father U (YIP KUM FOOK, Gombak MCA) three, four wives and rich, the case U itself,
Yip Jiun Hann, U are not Muslims we please don’t touch of Muslim’s religion and the good thing Prophet MUHAMMAD S.A.W.
Why U try generate name of PROPHET MUHAMMAD S.A.W. for bad name of benefits. U try to remember the shameful of Muslim?
If not, we'll teach U such things happen in the USA
Our sincerely,
PEOPLE GOMBAK