Menafikan
peranan Islam dalam politik adalah suatu kezaliman dan menjadi punca wujudnya
pelbagai kezaliman lain terus-menerus. Walau apa juga nama yang diberikan
kepada konsep pemisahan ini, jelas sekali prinsipnya bertentangan dengan Islam.
Hubungan
Islam dan politik ini telah jelas diterangkan oleh Imam al-Ghazali sebagaimana
kata-katanya, “Sedarlah bahawa syariat Islam itu merupakan dasar, dan kuasa
itu ialah penjaganya. Perkara yang tiada dasar akan roboh dan perkara yang
tiada penjaga akan lenyap.”
Penafian
terhadap hubungan Islam dan politik ini telah melahirkan golongan yang
memisahkan Islam dan politik. Walaupun secara teorinya Islam diberi pengiktirafan,
namun dari sudut praktikal pula, yang berlaku adalah sebaliknya.
Hal
ini dapat dinilai melalui keyakinan, ucapan serta tindakan mereka yang sentiasa
memisahkan ajaran Islam dengan tuntutan politik. Keadaan ini menjadikan umat
Islam lemah dan menjadi punca kepada berlakunya pelbagai masalah dalam
masyarakat.
Lebih
malang lagi, apabila terdapat pemimpin-pemimpin dalam kalangan masyarakat dan
negara umat Islam menganggap seruan-seruan ke arah mencontohi prinsip-prinsip
pemerintahan di zaman Nabi s.a.w. dan Khalifah Islam sebagai seruan dongengan
dan tidak praktikal untuk dilaksanakan di zaman ini. Bahkan, golongan yang
menyeru itu pula dilabel sebagai keterlaluan dan tidak memahami wasatiyyah
di dalam Islam.
Islam
mengiktiraf institusi kerajaan dan meletakkannya sebagai satu elemen sistem
sosial yang sangat penting untuk memastikan kestabilan hidup masyarakat.
Pengiktirafan ini jelas di dalam sabda Rasulullah s.a.w., “Apabila kamu tiba
di sebuah negeri yang tiada pemimpin, hendaklah kamu beredar meninggalkannya.”
Islam
menyediakan asas dan prinsip untuk menegakkan kerajaan tanpa menafikan kebijaksanaan
akal untuk turut sama berperanan. Namun mestilah difahami bahawa bijaksananya
akal tetap terbatas sesuai dengan fungsinya yang telah ditentukan oleh Allah
s.w.t. Oleh sebab itulah, ia perlu dipandu dengan wahyu Ilahi. Tindakan
mengenepikan nas dengan mendepankan akal adalah tindakan manusia yang dikuasai
nafsu.
Pemimpin
jahil yang diangakat ke kerusi kekuasaan akan menjahiliyyahkan
masyarakat. Jahil bukan kerana tidak bijak akalnya tetapi kerana kaku dan beku
pemerintahannya tanpa roh Islam. Lalu terbangunlah masyarakat yang ragu dan sangsi
terhadap Islam, jauh sekali untuk menjadikannya sebagai cara hidup.
Ulamak
pula dinafikan kedudukan dan peranannya, hanya sekadar diberi kuasa untuk mengeluarkan
fatwa halal-haram dalam fiqh Ibadah, tidak dalam fiqh Siyasah. Dalam hal urusan
pemerintahan dan pentadbiran, halal atau haram sesuatu perkara adalah kerana
lesennya. Dipersepsikan pula bahawa ulamak yang terjun ke lapangan politik
sebagai tidak tsiqah dan telah mengotorkan kesucian Islam, dan dijadikan ulamak
ini pula sebagai punca perpecahan dalam masyarakat. Malang lagi, ada pula
ulamak yang mengampu sang penguasa, bukannya mahu ‘mengampu’ Yang Maha
Berkuasa.
Hanya
dua perkara yang mungkin, Islam 'sampai' kepada pemerintah atau pemerintahan
beralih kepada kumpulan Islam. Berdoalah kepada Allah untuk kedua-duanya.
Wallahua’lam.
0 comments:
Post a Comment
Apa Pandangan Anda?